Eerste Star Wars Legion-reviews: is het wat?

Snelle update: Star Wars Legion is uit, zoals geen wargamer zal zijn ontgaan. Het is de Warhammer 40K-killer van Fantasy Flight Games. Nu de licenties van GW zijn ingetrokken gaan de twee bedrijven de concurrentie met elkaar aan. In Amsterdam bij de 6shooters hebben we het nog niet gespeeld, spellenwinkel Friends & Foes had de primeur, het zal in de loop van het jaar wel op tafel komen. Ik vat kort de eerste webreacties samen:

Shut up & Sit Down heeft een Star Wars-fanboy gevraagd die vooraf vaststelde dat hij in ieder geval niet onbevooroordeeld is, aan de ene kant heeft hij de neiging om alles ge-wel-dig te vinden, aan de andere kant vreest hij misschien juist te kritisch te zijn. In zijn review is hij allebei, positief maar ook kritisch

"Once built, the figures look great. They’re not fancy – Star Wars has a simpler aesthetic than the skull-bedecked ornamentation of Warhammer or the weird steampunk stylings of Malifaux – but they are higher quality than even Fantasy Flight’s usual offerings."

Het is een systeem met/ door activatie van eenheden.

"At the beginning of a turn each player chooses a command card. This card is both a bid on whether you will activate first and the number of units you can give orders. Legion uses alternating activations, meaning that you use one unit and then your opponent responds with one of theirs. In the case of units you gave orders with your command cards, you may activate them freely. For other units you have to go fishing in a bag for order tokens. These tokens designate types of units rather than individuals, so there is some flexibility, but you won’t always get the one you want. In practice this means that each player must prioritize. The last thing you want is to desperately need to activate a unit whose order token is at the bottom of the bag. The closest analogy to this system for many is going to be Shut Up & Sit Down’s much-loved Memoir ’44. While (unlike in Memoir) every unit can activate in Legion each turn, in both games the command structure means there is uncertainty about what will happen on the battlefield.

(...) As you get shot at you accumulate “suppression tokens,” basically the cardboard equivalent of people screaming “Oh God, oh God, we’re all going to die!” As these tokens build up your troops might lose actions or even start to flee."

Hij heeft ook kritiekpunten:

"To play a miniatures game as it is meant to be enjoyed requires lots of money, and Legion is no different. The core box is affordable, but it only provides half of the army size FFG recommends.  (...)"

Er zit een leuke onzekerheidsfactor in het spel omdat je niet weet welke eenheid ingezet mag worden, maar de omvang van de legers in de basisdoos is te klein om daar plezier van te hebben.

"It makes sense with games of 7-10 units, which is the range I imagine most armies will field. With only the 4 units in the starter box most of its uncertainty is removed. Likewise, thanks to the limited size of armies, a little bad luck in the core set can feel crippling. As in most dice-based games, you need the law of large numbers to smooth out the probability curve. Losing a unit to a spike in the dice matters much more when it is 25% of your army than when it is only 10%. Certain models in the core set – especially the commanders – can also become nigh-indestructible, reducing the outcome of games to luck-fests. All of these problems disappear when playing at the game’s recommended size – I proxied a bit to test out that level and it is a much more even experience. But if you are treating this as a single-box game, I’d honestly say you should give it a pass"

Maar hij ziet potentie:

There are already numerous expansions planned, ranging from other basic troops to iconic units like AT-STs or Princess Leia, but I haven’t played with them yet. In a year or two, if that support continues, Legion could be a dominant force in the wargaming landscape, potentially even dethroning Warhammer 40,000. That, however, will take some time to see.

De site TechRaptor plaatste de tweede review, hier. Techraptor is vooral positief en doet de meeste kritiek (die kennelijk via forums was doorgedrongen) af als onterecht.

Techraptor beoordeelde drie aspecten

  • The hobby side (the models themselves)
  • As a stand-alone core box product (for those who want to dip in but not commit long term)
  • The wargaming side (how the product stands as a future tabletop wargame)

Techraptor is zeer te spreken over de modellen en het in elkaar zetten:

Those coming from a wargaming background won’t find anything too difficult with this. All the parts are ready to be glued together, all precut and clean, and the only really tricky pieces to glue are the front wind guides on the speeder-bikes, which have to be held at a slight angle after gluing. I’ve got a background in all types of tabletop gaming, and it took me less than an hour to get everything out, sorted, assembled, and drying. The models look great(...) The expressions and positions capture iconic scenes, from Vader holding out his hand, to the speeder bike trooper looking back over his shoulder with his pistol aimed.

Als spel is het volgens hen compleet. 

There are enough figures, counters, and cards for two players to get a lot of enjoyment out of the core box, and the only thing I noticed is that there aren’t enough dice.

Het spel is als wargame gestroomlijnd volgens Techraptor.

Each round starts with issuing a command card, which are selected from a set of generic command cards and three from your force commander. These cards dictate if you go first or second in the round and how many units you can assign direct orders to; the rest are put into a random pool.  This means that at the price of going first, you might not be able to activate the key unit you need. Unit movement is done by moving the unit’s commander and then arranging the rest of the models within unit cohesion, which streamlines the need for measuring and moving every model in a unit.

Conclusie Tech Raptor: het spel krijgt een cijfer 8.

"The Star Wars Legion Starter Set is very much a wargame and comes with everything expected of that. For a small amount of effort over other boxed products, you get a very rewarding experience. The rules aren't as straight-forward as I'd like but are very well-presented and streamlined. The models are incredible and full of all the right detail. It's a great start for wargaming in the Star Wars IP and feels exactly like a Star Wars game should."

Het probleem met webreviews van weblogs/videoblogs/gameblogs is dat ik nooit zeker weet of a) de website niet gesponsord is, dus of ik een advertorial aan het lezen ben en b) of de recensent het spel wel echt gespeeld heeft en het spelontwerp kan beoordelen. Hoeveel referentiekader heeft hij?

Ik heb het hele spel nog nooit gespeeld en geef dus geen oordeel. Ik heb wel wat referentie:

  • Het systeem van activatie van een commandant of groepje figuren op basis van de initiatiefscore is een bruikbaar, bekend systeem, de systematiek vond ik ook terug in het 2-dollar WW2 tweepagina-regelsysteem van Wargame Vault, 'Some Corner of A Foreign Field'. De insteek is simpelheid en speelbaarheid, niet allemaal ingewikkeldheden.
  • de dobbelzak en de suppress-markers doen erg denken aan Bolt Action/Antares.
  • Allerlei kaartjes met statistieken maken het spelen veel gemakkelijker. Dat is een moderne aanpak, herkenbaar uit X-Wing, maar bijvoorbeeld ook zichtbaar in Conan.
  • Het komt uit de reviews over als een soort SF-wargame voor beginners, dat meegolft op de Star Wars-hype. Het kan FF dezelfde boost geven als de LOTR-films GW gaven.
  • GW heeft als unique selling point dat ze speelruimte bieden in hun eigen winkels.  Hoewel het Star Wars-spel als genre en systeem concurrentie betekent voor WH40K denk ik niet dat het GW naar de kroon zal steken. Dat is Mantic en Warlord ook nog niet gelukt.
  • De miniaturen zijn op zichzelf prima te gebruiken voor andere systemen. Star Wars/ Hordes of the Things of Star Wars/Gates of Antares zijn prima haalbare varianten, misschien als spel voor de ervaren wargamer geslaagder.